Medlemsløfterne – sådan kan du holde dem.

Skrevet af Anne Thompson, bragt i profilbladet Metodistkirken.dk i 2018.

Når du optages som medlem af Metodistkirken lover du at være med til at tjene Gud og opretholde og udvikle Metodistkirken gennem dine bønner, dine gaver, dit nærvær og din tjeneste. I 2008 blev ”vidnesbyrd” tilføjet medlemsløftet i Metodistkirken på verdensplan.

Her er nogle bud på, hvad medlemsløfterne betyder.

Dine bønner

Kort og godt er bøn en samtale med Gud. En samtale, hvor begge kan tale og lytte. I bønnen kan du dele det, der ligger dig på sinde med Gud, og du kan lytte til det, Gud vil sige dig. Du kan med andre ord forvente, at bønnen går begge veje.

Du kan bede på et bestemt sted og på et bestemt tidspunkt hver dag, og du kan bede i løbet af dagen, der hvor du er.

Medlemsløftet taler hverken om hvor meget eller hvor ofte, du skal bede. Måske er det 5 minutter om dagen, måske er det ugentligt eller månedligt. Måske ændrer det sig med tiden.

Hvis der er noget, som særligt ligger dig på sinde, eller som du gerne vil huske at bede for, kan det være en hjælp med et stykke papir, en sten eller noget andet et sted, hvor du kan se det, så du bliver mindet om at bede regelmæssigt.

Bed for din menighed. Bed for din præst og dit menighedsråd. Bed om, at Gud må vejlede dem og andre mennesker, så Guds rige må blive synligt gennem Metodistkirken i din by.

Dine gaver

Dine gaver er dine ressourcer, dine erfaringer og dine evner, som du har opøvet gennem dit liv. Alt det, du har, der kan være med til at bygge Guds rige op i verden. Det er klart, at en menighed, du er tilknyttet kan have gavn af dine evner og gaver. Men at være med til at bygge Guds rige op kan også betyde at engagere sig i en anden organisation eller sag. Eller at hjælpe mennesker omkring dig på en særlig måde.

Dine gaver er også de penge, du kan give til kirken og til arbejdet for retfærdighed i verden. Metodistkirken har brug for, at både venner og medlemmer er med til at løfte økonomisk, så præster kan få løn, kirkebygninger kan vedligeholdes og have varme og der kan serveres kaffe. Humanitære organisationer og andre skal have økonomisk støtte for at kunne hjælpe, oplyse om og arbejde for deres sag.

Når det handler om dine gaver er spørgsmålet, hvordan dit liv kan blive et redskab for Guds kærlighed i verden?

Dit nærvær

At være nærværende for at bygge kirken op betyder ikke kun at deltage i gudstjenesten. Dit nærvær kan også bygge kirken op, hvis du besøger de syge eller ensomme. Ofte forventes det, at det er præsten, som skal besøge dem i menigheden, som ikke kan komme til gudstjeneste eller andet. Men det er hele menighedens ansvar. Her er nærvær en måde at vise Guds kærlighed konkret for andre mennesker. Det betyder selvfølgelig også noget, at du kommer til gudstjeneste og andre aktiviteter i kirken. Uden dig kan jeg ikke være kirke. Uden mig sidder du bare alene. Vi har brug for hinanden.

Din tjeneste

At tjene Gud kan have mange former. I Metodistkirkens menigheder finder du et væld af muligheder for at hjælpe, tjene og gøre en forskel med både hjerte, hoved og hænder. Når vi giver af vores tid og evner til andre mennesker, er det en måde at efterligne Jesus på.

Som med dine gaver gælder for din tjeneste, at den både kan bruges til at bygge kirken op indad til og udadtil. Verden har brug for kærlige, trofaste og retfærdige mennesker, der vil tjene mennesker, organisationer og sager, der gør en forskel.

Dit vidne

At vidne betyder at fortælle om det, du har oplevet. Det kan være så enkelt som at fortælle, at du skal i kirke, når du taler med andre om planer for weekenden. Du behøver ikke bruge store ord for at tale med andre om at tro på Gud. Det er nok at være ærlig og stå ved det, der betyder noget for dig. Så åbner muligheden for at tale med andre om meningen med tilværelsen sig ofte af sig selv.

At være vidne om Guds kærlighed kan også betyde at du og din menighed viser sig i sammenhænge, hvor mennesker har brug for at vide, at de har betydning. Ved at være tilstede, vise omsorg eller yde et stykke arbejde optræder du og din menighed som Guds lys i verden.

Løfterne er de samme for alle medlemmer af Metodistkirken, men hvordan de kommer til udtryk kommer helt an på hvordan den enkeltes livssituation, gaver, ressourcer og evner er.