Beder du?

Hvis du er som de fleste andre mennesker i Danmark, så gør du nok. Mere eller mindre bevist. Ofte eller sjældent. 

Undersøgelser viser nemlig, at 80% af danskerne har mærket åndelige behov mere eller mindre akut inden for den sidste måned*. Derfor er bøn heller ikke ukendt for de fleste. 

Alligevel forestiller mange sig, at bøn som kristen kun kan foregår med foldede hænder og lukkede øjne. Måske fordi det ofte er sådan det ser ud i kirken og på billeder. 

Men faktum er, at bøn kan foregå på utallige måder, og at der ikke er én måde at bede på, som er mere rigtig eller forkert end den anden. 

Der er naturligt nok mange definitioner af, hvad bøn er. I den kristne tradition holder jeg selv meget af den spanske mystiker Teresa af Avilas definition: ”Bøn er helt enkelt samtale med Den, vi ved, elsker os.”

Bøn er samtale. Bøn er gensidig. Bøn er alment menneskeligt. 

Og samtidig er bøn noget, som skal læres. 

”Lær os, hvordan man beder” sagde Jesu’ venner til ham. De havde hørt at andre lærere havde lært deres lærlinge at bede. Og de kunne se, at bønnen var vigtig for Jesus, der trak sig tilbage for at være alene og bede. 

Han lærte dem ordene til det vi nu kender som Fadervor. Jeg er overbevist om, at det, de lærte ikke blot var ord, men indhold og indstilling: At Jesus med ordene forklarede hvad bønnen kan indeholde og hvilken indstilling vi kan have til det hellige. 

For Jesus var det naturligt at trække sig tilbage i bjergene og bede i stilhed. Det er upraktisk, når man som jeg er mor til tre og bor midt i byen. Heldigvis skal vi hverken kopiere Jesus eller hinanden. Vi kan selvfølgelig tage ved lære. Ligesom vi kan afprøve metoder og låne ord. Men vi må komme frem til vores egne bønner, hvis det skal blive til en livgivende åndelig øvelser. Og det er selvfølgelig målet. 

Derfor får du i denne måned 10 bud på, hvordan du kan bede. Du kan følge linket her eller følge med på de sociale medier, hvor der én gang om ugen bliver lagt en ny slags bøn ud, som du kan prøve kræfter med. 

Og husk: alt nyt er uvant og kan føles akavet. Det gælder også det åndelige liv. Men det er ikke det samme som at det ikke virker eller ikke er godt for dig. 

Jeg håber, du får lyst til at prøve bønnen af på en ny måde – eller at du bliver bekræftet i, at det, du gør virker. 

Uanset ønsker jeg for dig, at du må erfare at Den, der elsker os ubetinget, kommer dig i møde og giver sig til kende for dig.

Anne Thompson
Præst og menighedsforstander

*Du kan bl.a. læse mere om undersøgelsen af danskernes åndelige behov her: https://pov.international/aandelighed-tro-vigtigt-for-danskerne/?fbclid=IwAR0Hc3xc3cedHXa1RhdQCf_bXctfSRHrLa8B6ByRS9FvebNz-okdA9c87P4

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *